12. Die unerträgliche Schwere des Erinnerns
1. A. Young, The Harmony of Illusions: Inventing Post-traumatic Stress Disorder (Princeton, NJ: Princeton University Press 1997), S. 84.
2. F. W. Mott, »Special Discussion on Shell Shock Without Visible Signs of Injury«, Proceedings of the Royal Society of Medicine 9 (1916): i–xliv. Siehe auch: C. S. Myers, »A Contribution to the Study of Shell Shock«, Lancet 1 (1915): 316–20; T. W. Salmon, »The Care and Treatment of Mental Diseases and War Neuroses (›Shell Shock‹) in the British Army«, Mental Hygiene 1 (1917): 509–47; und: E. Jones & S. Wessely, Shell Shock to PTSD: Military Psychiatry from 1900 to the Gulf (Hove, UK: Psychology Press 2005).
3. J. Keegan, Der Erste Weltkrieg (Reinbek: Rowohlt 2001), S. 404 und 511.
4. A. D. Macleod, »Shell Shock, Gordon Holmes and the Great War«, Journal of the Royal Society of Medicine 97, Nr. 2 (2004): 86–89; M. Eckstein, Rites of Spring: The Great War and the Birth of the Modern Age (Boston: Houghton Mifflin 1989).
5. Lord Southborough, Report of the War Office Committee of Enquiry into »Shell Shock« (London: His Majesty’s Stationery Office 1922).
6. Booker-Preisgewinnerin Pat Barker hat eine bewegende Trilogie über die Arbeit des Armeepsychiaters W. H. R. Rivers geschrieben: P. Barker, Niemandsland (München: Hanser 1997), Das Auge in der Tür (München: Hanser 1998), Die Straße der Geister (München: Hanser 2000). Weitere Darstellungen der Nachwirkungen des Ersten Weltkriegs sind enthalten in: A. Young, Harmony of Illusions; und: B. Shephard, A War of Nerves, Soldiers and Psychiatrists 1914–1994 (London: Jonathan Cape 2000).
7. J. H. Bartlett, The Bonus March and the New Deal (1937); R. Daniels, The Bonus March: An Episode of the Great Depression (1971).
8. E. M. Remarque, Im Westen nichts Neues (Berlin: Ullstein 1928).
9. Ibd., S. 125.
10. Bericht siehe: http://motlc.wiesenthal.com/site/pp.asp?c=gvKVLcMVIuG&b = 395007
11. C. S. Myers, Shell Shock in France 1914–1918 (Cambridge UK: Cambridge University Press 1940).
12. A. Kardiner, The Traumatic Neuroses of War (New York: Hoeber 1941).
13. http://en.wikipedia.org/wiki/Let_There_Be_Light_(film )
14. G. Greer & J. Oxenbould, Daddy, We Hardly Knew You (London: Penguin 1990).
15. A. Kardiner & H. Spiegel, War Stress and Neurotic Illness (Oxford, England: Hoeber 1947).
16. D. J. Henderson, »Incest«, in: Comprehensive Textbook of Psychiatry, 2. Ausg., Hg. A. M. Freedman & H. I. Kaplan (Baltimore: Williams & Wilkins 1974), S. 1536.
17. W. Sargent & E. Slater, »Acute War Neuroses«, The Lancet 236, Nr. 6097 (1940): 1–2. Siehe auch: G. Debenham et al. , »Treatment of War Neurosis«, The Lancet 237, Nr. 6126 (1941): 107–9; und: W. Sargent & E. Slater, »Amnesic Syndromes in War«, Proceedings of the Royal Society of Medicine (Section of Psychiatry) 34, Nr. 12 (Oktober 1941): 757–64.
18. Alle wissenschaftlichen Untersuchungen über Erinnerungen an sexuellen Missbrauch in der Kindheit, ganz gleich, ob prospektiv oder retrospektiv, ob an einer klinischen Stichprobe oder einer Stichprobe der normalen Population durchgeführt, kommen zu dem Ergebnis, dass ein gewisser Prozentsatz der Betroffenen den erlebten Missbrauch vergisst und sich später wieder erinnert. Siehe beispielsweise: B. A. van der Kolk & R. Fisler, »Dissociation and the Fragmentary Nature of Traumatic Memories: Overview and Exploratory Study«, Journal of Traumatic Stress 8 (1995): 505–25; J. W. Hopper & B. A. van der Kolk, »Retrieving, Assessing, and Classifying Traumatic Memories: A Preliminary Report on Three Case Studies of a New Standardized Method«, Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma 4 (2001): 33–71; J. J. Freyd & A. P. DePrince, Hg., Trauma and Cognitive Science (Binghamton, NY: Haworth Press 2001), 33–71; A. P. DePrince & J. J. Freyd, »The Meeting of Trauma and Cognitive Science: Facing Challenges and Creating Opportunities at the Crossroads«, Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma 4, Nr. 2 (2001): 1–8; D. Brown, A. W. Scheflin & D. Corydon Hammond, Memory, Trauma Treatment and the Law (New York: Norton 1997); K. Pope & L. Brown, Recovered Memories of Abuse: Assessment, Therapy, Forensics (Washington: American Psychological Association 1996); und: L. Terr, Unchained Memories: True Stories of Traumatic Memories, Lost and Found (New York: Basic Books 1994).
19. E. F. Loftus, S. Polonsky & M. T. Fullilove, »Memories of Childhood Sexual Abuse: Remembering and Repressing«, Psychology of Women Quarterly 18, Nr. 1 (1994): 67–84. L. M. Williams, »Recall of Childhood Trauma: A Prospective Study of Women’s Memories of Child Sexual Abuse«, Journal of Consulting and Clinical Psychology 62, Nr. 6 (1994): 1167–76.
20. L. M. Williams, »Recall of Childhood Trauma«, a. a. O.
21. L. M. Williams, »Recovered Memories of Abuse in Women with Documented Child Sexual Victimization Histories«, Journal of Traumatic Stress 8, Nr. 4 (1995): 649–73.
22. Der berühmte Neurowissenschaftler Jaak Panksepp schreibt in seinem neuesten Buch: »Ausgiebige präklinische Arbeit mit Tiermodellen hat ergeben, dass Erinnerungen, die abgerufen werden, verändert in die Gedächtnisspeicher zurückkehren.« J. Panksepp & L. Biven, The Archaeology of Mind: Neuroevolutionary Origins of Human Emotions , Norton Series on Interpersonal Neurobiology (New York: Norton 2012).
23. E. F. Loftus, »The Reality of Repressed Memories«, American Psychologist 48, Nr. 5 (1993): 518–37. Siehe auch: E. F. Loftus & K. Ketcham, The Myth of Repressed Memory: False Memories and Allegations of Sexual Abuse (New York: Macmillan 1996).
24. J. F. Kihlstrom, »The Cognitive Unconscious«, Science 237, Nr. 4821 (1987): 1445–52.
25. . E. F. Loftus, »Planting Misinformation in the Human Mind: A 30-Year Investigation of the Malleability of Memory«, Learning & Memory 12, Nr. 4 (2005): 361–66.
26. B. A. van der Kolk & R. Fisler, »Dissociation and the Fragmentary Nature of Traumatic Memories: Overview and Exploratory Study«, Journal of Traumatic Stress 8, Nr. 4 (1995): 505–25.
27. Wir werden dies in Kapitel 14 eingehender untersuchen.
28. L. L. Langer, Holocaust Testimonies: The Ruins of Memory (New Haven: Yale Univers. Press 1991).
29. Ibd., S. 5.
30. L. L. Langer, op. cit., S. 21.
31. L. L. Langer, op. cit., S. 34.
32. J. Osterman & B. A. van der Kolk, »Awareness during Anaesthesia and Posttraumatic Stress Disorder«, General Hospital Psychiatry 20 (1998): 274–81. Siehe auch: K. Kiviniemi, »Conscious Awareness and Memory During General Anesthesia«, Journal of the American Association of Nurse Anesthetists 62 (1994): 441–49; A. D. Macleod & E. Maycock, »Awareness During Anaesthesia and Post Traumatic Stress Disorder«, Anaesthesia and Intensive Care 20, Nr. 3 (1992): 378– 82; F. Guerra, »Awareness and Recall: Neurological and Psychological Complications of Surgery and Anesthesia«, in: International Anesthesiology Clinics , Bd. 24. Hg. B. T. Hindman (Boston: Little Brown 1986), 75–99; J. Eldor & D. Z. N. Frankel, »Intra-anesthetic Awareness«, Resuscitation 21 (1991): 113–19; J. L. Breckenridge & A. R. Aitkenhead, »Awareness During Anaesthesia: A Review«, Annals of the Royal College of Surgeons of England 65, Nr. 2 (1983): 93.
13. Heilung vom Trauma: Sich Körper und Geist wieder zu eigen machen
1. Selfleadership ist ein Begriff, den Richard Schwartz im Rahmen der Therapie der inneren Familie benutzt, die in Kapitel 17 vorgestellt wird.
2. Die Ausnahmen sind die Ansätze von Pesso und Schwartz, die in den Kapiteln 17 und 18 beschrieben werden. Ich benutze sie selbst und habe persönlich davon profitiert, aber ich habe sie nicht wissenschaftlich erforscht – zumindest noch nicht.
3. A. F. Arnsten, »Enhanced: The Biology of Being Frazzled«, Science 280, Nr. 5370 (1998): 1711–12; A. Arnsten, »Stress Signaling Pathways That Impair Prefrontal Cortex Structure and Function«, Nature Reviews Neuroscience 10, Nr. 6 (2009): 410–22.
4. D. J. Siegel, Der achtsame Therapeut ( München: Kösel 2012).
5. J. E. LeDoux, »Emotion Circuits in the Brain«, Annual Review of Neuroscience 23, Nr. 1 (2000): 155–84. Siehe auch: M. A. Morgan, L. M. Romanski & J. E. LeDoux, »Extinction of Emotional Learning: Contribution of Medial Prefrontal Cortex«, Neuroscience Letters 163, Nr. 1 (1993): 109– 113; und: J. M. Moscarello & J. E. LeDoux, »Active Avoidance Learning Requires Prefrontal Suppression of Amygdala-Mediated Defensive Reactions«, Journal of Neuroscience 33, Nr. 9 (2013): 3815–23.
6. S. W. Porges, »Stress and Parasympathetic Control«, Stress Science: Neuroendocrinology 306 (2010). Siehe auch: S. W. Porges, »Reziproke Einflüsse zwischen Körper und Gehirn bezüglich der Wahrnehmung und des Ausdrucks von Affekt: Eine polyvagale Perspektive«, in: Die Polyvagal-Theorie , a. a. O., S. 283–305.
7. B. A. van der Kolk et al. , »Yoga as an Adjunctive Treatment for PTSD«, Journal of Clinical Psychiatry 75, Nr. 6 (Juni 2014): 559–65.
8. Sebern F. Fisher, Neurofeedback in the Treatment of Developmental Trauma: Calming the Fear-Driven Brain (New York: Norton & Company 2014).
9. R. P. Brown & P. L. Gerbarg, »Sudarshan Kriya Yogic Breathing in the Treatment of Stress, Anxiety, and Depression – Part II: Clinical Applications and Guidelines«, Journal of Alternative & Complementary Medicine 11, Nr. 4 (2005): 711–17. Siehe auch: C. L. Mandle et al. , »The Efficacy of Relaxation Response Interventions with Adult Patients: A Review of the Literature«, Journal of Cardiovascular Nursing 10 (1996): 4–26; und: M. Nakao et al. , »Anxiety Is a Good Indicator for Somatic Symptom Reduction Through Behavioral Medicine Intervention in a Mind/Body Medicine Clinic«, Psychotherapy and Psychosomatics 70 (2001): 50–57.
10. C. Hannaford, Smart Moves: Why Learning Is Not All in Your Head (Arlington, VA: Great Ocean Publishers 1995).
11. J. Kabat-Zinn, Gesund durch Meditation (München: O. W. Barth 1991). Siehe auch: D. Fosha, D. J. Siegel & M. Solomon, Hg., The Healing Power of Emotion: Affective Neuroscience, Development & Clinical Practice , Norton Series on Interpersonal Neurobiology (New York: Norton 2011); und: B. A. van der Kolk, »Posttraumatic Therapy in the Age of Neuroscience«, Psychoanalytic Dialogues 12, Nr. 3 (2002): 381–92.
12. Wir wir in Kapitel 5 gesehen haben, zeigen Gehirn-Scans von Menschen, die unter PTBS leiden, eine veränderte Aktivierung in Bereichen, die dem für das autobiografische Gedächtnis und für ein kontinuierliches Selbstempfinden zuständigen Netzwerk angehören.
13. P. A. Levine, Sprache ohne Worte: Wie unser Körper Trauma verarbeitet und uns in die innere Balance zurückführt (München: Kösel 2011).
14. P. Ogden, Trauma und Körper (Paderborn: Junfermann 2010). Siehe auch: A. Y. Shalev, »Measuring Outcome in Posttraumatic Stress Disorder«, Journal of Clinical Psychiatry 61, Supp. 5 (2000): 33–42.
15. J. Kabat-Zinn, Gesund durch Meditation . S. ix.
16. S. G. Hofmann et al. , »The Effect of Mindfulness-Based Therapy on Anxiety and Depression: A Meta-Analytic Review«, Journal of Consulting and Clinical Psychology 78, Nr. 2 (2010): 169–83; J. D. Teasdale et al. , »Prevention of Relapse/Recurrence in Major Depression by Mindfulness-Based Cognitive Therapy«, Journal of Consulting and Clinical Psychology 68 (2000): 615–23. Siehe auch: Britta K. Hölzel et al. , »How Does Mindfulness Meditation Work? Proposing Mechanisms of Action from a Conceptual and Neural Perspective«, Perspectives on Psychological Science 6, Nr. 6 (2011): 537–59; und: P. Grossman et al. , »Mindfulness-Based Stress Reduction and Health Benefits: A Meta-Analysis«, Journal of Psychosomatic Research 57, Nr. 1 (2004): 35–43.
17. Welche Gehirnschaltkreise bei der Achtsamkeitsmeditation angesprochen werden, ist wohlbekannt, ebenso wie die Tatsache, dass sie die Regulation der Aufmerksamkeit verbessern und sich positiv auf die beeinträchtigende Wirkung emotionaler Reaktionen auf Aktivitäten, die Aufmerksamkeit erfordern, auswirken. Siehe: L. E. Carlson et al. , »One Year Pre-Post Intervention Follow-up of Psychological, Immune, Endocrine and Blood Pressure Outcomes of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) in Breast and Prostate Cancer Outpatients«, Brain, Behavior, and Immunity 21, Nr. 8 (2007): 1038–49; und: R. J. Davidson et al. , »Alterations in Brain and Immune Function Produced by Mindfulness Meditation«, Psychosomatic Medicine 65, Nr. 4 (2003): 564– 70.
18. Britta Hölzel und ihre Kollegen haben ausgiebige Untersuchungen über die Wirkung von Meditation auf die Gehirnfunktion durchgeführt und gezeigt, dass Meditation den dorsomedialen PFK, den ventrolateralen PFK und das rostrale anteriore Cingulum (ACC) anspricht. Siehe B. K. Hölzel et al. , »Stress Reduction Correlates with Structural Changes in the Amygdala«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 5 (2010): 11–17; B. K. Hölzel et al. , »Mindfulness Practice Leads to Increases in Regional Brain Gray Matter Density«, Psychiatry Research 191, Nr. 1 (2011): 36–43; B. K. Hölzel et al. , »Investigation of Mindfulness Meditation Practitioners with Voxel-Based Morphometry«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 3, Nr. 1 (2008): 55–61; und: B. K. Hölzel et al. , »Differential Engagement of Anterior Cingulate and Adjacent Medial Frontal Cortex in Adept Meditators and Non-meditators«, Neuroscience Letters 421, Nr. 1 (2007): 16–21.
19. Die für das Körpergewahrsein wichtigste Gehirnstruktur ist die anteriore Insel. Siehe: A. D. Craig, »Interoception: The Sense of the Physiological Condition of the Body«, Current Opinion on Neurobiology 13 (2003): 500–505; Critchley, Wiens, Rotshtein, Ohman & Dolan 2004; N. A. S Farb, Z. V. Segal, H. Mayberg, J. Bean, D. McKeon, Z. Fatima et al. , »Attending to the Present: Mindfulness Meditation Reveals Distinct Neural Modes of Self-Reference«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 2 (2007): 313–22.; J. A. Grant, J. Courtemanche, E. G. Duerden, G. H. Duncan & P. Rainville, »Cortical Thickness and Pain Sensitivity in Zen Meditators«, Emotion 10, Nr. 1 (2010): 43–53.
20. S. J. Banks et al. , »Amygdala-Frontal Connectivity During Emotion-Regulation«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 2, Nr. 4 (2007): 303–12. Siehe auch: M. R. Milad et al. , »Thickness of Ventromedial Prefrontal Cortex in Humans Is Correlated with Extinction Memory«, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 102, Nr. 30 (2005): 10706– 11; und: S. L. Rauch, L. M. Shin & E. A. Phelps, »Neurocircuitry Models of Posttraumatic Stress Disorder and Extinction: Human Neuroimaging Research – Past, Present, and Future«, Biological Psychiatry 60, Nr. 4 (2006): 376–82.
21. A. Freud & D. T. Burlingham, Heimatlose Kinder (Frankfurt a. M.: Fischer 1971).
22. . Menschen reagieren auf überwältigende Erlebnisse auf drei verschiedene Arten: mit Dissoziation (Wegdriften oder Abschalten), Depersonalisation (sie entwickeln das Gefühl, das Geschehen betreffe sie nicht) und Derealisation (sie entwickeln das Gefühl, das Geschehen sei nicht real).
23. Meine Kollegen im Justice Resource Institute haben ein Programm für die stationäre Behandlung von Jugendlichen entwickelt, das im Van der Kolk Center in der Glenhaven Academy angewandt wird. Im Rahmen dieses Programms werden viele der in diesem Buch vorgestellten traumaorientierten Behandlungen genutzt, darunter Yoga, Sensorische Integration, Neurofeedback and Theaterarbeit. Siehe www.jri.org/vanderkolk/about . Den theoretischen Überbau zu diesem Behandlungsmodell, der die Aspekte Bindung ( attachment) , Selbstregulation (self- regulation) und Kompetenz ( competency) (ARC) umfasst, wurde von meinen Kolleginnen Margaret Blaustein und Kristine Kinniburgh entwickelt: Margaret E. Blaustein & Kristine M. Kinniburgh, Treating Traumatic Stress in Children and Adolescents: How to Foster Resilience Through Attachment, Self-Regulation, and Competency (New York: Guilford Press 2012).
24. C. K. Chandler, Animal Assisted Therapy in Counseling (New York: Routledge 2011). Siehe auch: A. J. Cleveland, »Therapy Dogs and the Dissociative Patient: Preliminary Observations«, Dissociation 8, Nr. 4 (1995): 247–52; und: A. Fine, Handbook on Animal Assisted Therapy: Theoretical Foundations and Guidelines for Practice (San Diego: Academic Press 2010).
25. E. Warner et al. , »Can the Body Change the Score? Application of Sensory Modulation Principles in the Treatment of Traumatized Adolescents in Residential Settings«, Journal of Family Violence 28, Nr. 7 (2013): 729–38. Siehe auch: A. J. Ayres, Sensory Integration and Learning Disorders (Los Angeles: Western Psychological Services 1972); H. Hodgdon et al. , »Development and Implementation of Trauma-Informed Programming in Residential Schools Using the ARC Framework«, Journal of Family Violence 27, Nr. 8 (2013); J. LeBel et al. , »Integrating Sensory and Trauma-Informed Interventions: A Massachusetts State Initiative, Part 1«, Mental Health Special Interest Section Quarterly 33, Nr. 1 (2010): 1–4.
26. Dies scheint im Gehirn das vestibulo-zerebellare System zu aktivieren, das für die Selbstregulation wichtig ist und durch frühe Vernachlässigung geschädigt werden kann.
27. Aaron R. Lyon & Karen S. Budd, »A Community Mental Health Implementation of Parent-Child Interaction Therapy (PCIT)«, Journal of Child and Family Studies 19, Nr. 5 (2010): 654–68. Siehe auch: Anthony J. Urquiza & Cheryl Bodiford McNeil, »Parent-Child Interaction Therapy: An Intensive Dyadic Intervention for Physically Abusive Families«, Child Maltreatment 1, Nr. 2 (1996): 134–44; J. Borrego Jr. et al. »Research Publications«, Child and Family Behavior Therapy 20: 27–54.
28. B. A. van der Kolk et al. , »Fluoxetine in Post-traumatic Stress«, Journal of Clinical Psychiatry (1994): 517–22.
29. P. Ogden, K. Minton & C. Pain, Trauma und Körper (a. a. O.); P. Ogden & J. Fisher, Sensorimotor Psychotherapy: Interventions for Trauma and Attachment (New York: Norton 2014).
30. P. Levine, Sprache ohne Worte (a. a. O.); ders., Trauma-Heilung – Das Erwachen des Tigers (Essen: Synthesis 1998).
31. Mehr über Impact/Model-Mugging unter: http://modelmugging.org
32. S. Freud, Erinnern, Wiederholen und Durcharbeiten , GW X, S. 131.
33. E. Santini, R. U. Muller & G. J. Quirk, »Consolidation of Extinction Learning Involves Transfer from NMDA-Independent to NMDA-Dependent Memory«, Journal of Neuroscience 21 (2001): 9009–17.
34. E. B. Foa & M. J. Kozak, »Emotional Processing of Fear: Exposure to Corrective Information«, Psychological Bulletin 99, Nr. 1 (1986): 20–35.
35. C. R. Brewin, »Implications for Psychological Intervention«, in: Neuropsychology of PTSD: Biological, Cognitive, and Clinical Perspectives , Hg. J. J. Vasterling & C. R. Brewin (New York: Guilford 2005), S. 272.
36. T. M. Keane, »The Role of Exposure Therapy in the Psychological Treatment of PTSD«, National Center for PTSD Clinical Quarterly 5, Nr. 4 (1995): 1–6.
37. E. B. Foa & R. J. McNally, »Mechanisms of Change in Exposure Therapy«, in: Current Controversies in the Anxiety Disorders , Hg. R. M. Rapee (New York: Guilford 1996), 329–43.
38. J. D. Ford & P. Kidd, »Early Childhood Trauma and Disorders of Extreme Stress as Predictors of Treatment Outcome with Chronic PTSD«, Journal of Traumatic Stress 18 (1998): 743–61. Siehe auch: A. McDonagh-Coyle et al. , »Randomized Trial of Cognitive-Behavioral Therapy for Chronic Posttraumatic Stress Disorder in Adult Female Survivors of Childhood Sexual Abuse«, Journal of Consulting and Clinical Psychology 73, Nr. 3 (2005): 515–24; Institute of Medicine of the National Academies, Treatment of Posttraumatic Stress Disorder: An Assessment of the Evidence (Washington: National Academies Press 2008); und: R. Bradley et al. , »A Multidimensional Meta-Analysis of Psychotherapy for PTSD«, American Journal of Psychiatry 162, Nr. 2 (2005): 214–27.
39. J. Bisson et al. , »Psychological Treatments for Chronic Posttraumatic Stress Disorder: Systematic Review and Meta-Analysis«, British Journal of Psychiatry 190 (2007): 97–104. Siehe auch: L. H. Jaycox, E. B. Foa & A. R. Morrall, »Influence of Emotional Engagement and Habituation on Exposure Therapy for PTSD«, Journal of Consulting and Clinical Psychology 66 (1998): 185–92.
40. »Therapieabbrecher: bei der prolongierten Exposition (n = 53 [38%]), bei der gegenwartszentrierten Therapie (n = 30 [21%]) (P = .002). Auch bei der Kontrollgruppe gab es eine hohe Zahl von Unglücksfällen: 2 nicht suizidale Todesfälle, 9 Einlieferungen in die Psychiatrie zur stationären Behandlung and 3 Suizidversuche.« P. P. Schnurr et al. , »Cognitive Behavioral Therapy for Posttraumatic Stress Disorder in Women«, JAMA 297, Nr. 8 (2007): 820–30.
41. R. Bradley et al. , »A Multidimensional Meta-Analysis of Psychotherapy for PTSD«, American Journal of Psychiatry 162, Nr. 2 (2005): 214–27.
42. J. H. Jaycox & E. B. Foa, »Obstacles in Implementing Exposure Therapy for PTSD: Case Discussions and Practical Solutions«, Clinical Psychology and Psychotherapy 3, Nr. 3 (1996): 176–84. Siehe auch: E. B. Foa, D. Hearst-Ikeda & K. J. Perry, »Evaluation of a Brief Cognitive-Behavioral Program for the Prevention of Chronic PTSD in Recent Assault Victims«, Journal of Consulting and Clinical Psychology 63 (1995): 948–55.
43. Alexander McFarlane, persönliche Mitteilung.
44. R. K. Pitman et al. , »Psychiatric Complications During Flooding Therapy for Posttraumatic Stress Disorder«, Journal of Clinical Psychiatry 52, Nr. 1 (Januar 1991): 17–20.
45. Jean Decety, Kalina J. Michalska & Katherine D. Kinzler, »The Contribution of Emotion and Cognition to Moral Sensitivity: A Neurodevelopmental Study«, Cerebral Cortex 22, Nr. 1 (2012): 209–20; Jean Decety & C. Daniel Batson, »Neuroscience Approaches to Interpersonal Sensitivity«, 2, Nr. 3–4 (2007).
46. K. H. Seal et al. , »VA Mental Health Services Utilization in Iraq and Afghanistan Veterans in the First Year of Receiving New Mental Health Diagnoses«, Journal of Traumatic Stress 23 (2010): 5–16.
47. L. Jerome, »(+/–)-3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA, ›Ecstasy‹) Investigator’s Brochure«, Dezember 2007, erhältlich unter www.maps.org/research/mdma/protocol/ib_mdma_new08.pdf (abgerufen am 16. August 2012).
48. John H. Krystal et al., »Chronic 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA) use: effects on mood and neuropsychological function«, The American Journal of Drug and Alcohol Abuse 18.3 (1992): 331–341.
49. Mithoefer, Michael C. et al. , »The safety and efficacy of ± 3,4-methylenedioxymethamphetamine-assisted psychotherapy in subjects with chronic, treatment-resistant posttraumatic stress disorder: the first randomized controlled pilot study«, Journal of Psychopharmacology 25.4 (2011): 439–452; M. C. Mithoefer et al. , »Durability of Improvement in Post-traumatic Stress Disorder Symptoms and Absence of Harmful Effects or Drug Dependency after 3,4-Methylenedioxymethamphetamine-Assisted Psychotherapy: A Prospective Long-Term Follow-up Study«, Journal of Psychopharmacology 27, Nr. 1 (2013): 28–39.
50. J. D. Bremner, »Neurobiology of Post-traumatic Stress Disorder«, in: Posttraumatic Stress Disorder: A Critical Review , Hg. R. S. Rynoos (Lutherville, MD: Sidran Press 1994), 43–64.
51. www.nextgov.com/health/2011/01/militarys-drug-policy-threatens-troops-health-doctors-say/48321
52. J. R. T. Davidson, »Drug Therapy of Post-traumatic Stress Disorder«, British Journal of Psychiatry 160 (1992): 309–314. Siehe auch: R. Famularo, R. Kinscherff & T. Fenton, »Propranolol Treatment for Childhood Posttraumatic Stress Disorder Acute Type«, American Journal of Disorders of Childhood 142 (1988): 1244–47; F. A. Fesler, »Valproate in Combat-Related Posttraumatic Stress Disorder«, Journal of Clinical Psychiatry 52 (1991): 361–64; B. H. Herman et al. , »Naltrexone Decreases Self-Injurious Behavior«, Annals of Neurology 22 (1987): 530–34; und: B. A. van der Kolk et al. , »Fluoxetine in Posttraumatic Stress Disorder«.
53. B. van der Kolk et al. , »A Randomized Clinical Trial of EMDR, Fluoxetine and Pill Placebo in the Treatment of PTSD: Treatment Effects and Long-Term Maintenance«, Journal of Clinical Psychiatry 68 (2007): 37–46.
54. R. A. Bryant et al. , »Treating Acute Stress Disorder: An Evaluation of Cognitive Behavior Therapy and Supportive Counseling Techniques«, American Journal of Psychiatry 156, Nr. 11 (November 1999): 1780–86; N. P. Roberts et al. , »Early Psychological Interventions to Treat Acute Traumatic Stress Symptoms«, Cochran Database of Systematic Reviews 3 (March 2010).
55. Dies schließt den Alpha 1-Rezeptorenantagonisten Prazosin, den Alpha2-Rezeptorenantagonisten Clonidin und den Beta-Rezeptorenantagonisten Propranolol ein. Siehe: M. J. Friedman & J. R. Davidson, »Pharmacotherapy for PTSD«, in: Handbook of PTSD: Science and Practice , Hg. M. J. Friedman, T. M. Keane & P. A. Resick (New York: Guilford Press 2007), S. 376.
56. M. A. Raskind et al. , »A Parallel Group Placebo Controlled Study of Prazosin for Trauma Nightmares and Sleep Disturbance in Combat Veterans with Post-traumatic Stress Disorder«, Biological Psychiatry 61, Nr. 8 (2007): 928–34; F. B. Taylor et al. , »Prazosin Effects on Objective Sleep Measures and Clinical Symptoms in Civilian Trauma Posttraumatic Stress Disorder: A Placebo-Controlled Study«, Biological Psychiatry 63, Nr. 6 (2008): 629–32.
57. Lithium, Lamotrigin, Carbamazepine, Depakote, Gabapentin, und Topiramat können helfen, traumabasierte Aggression und Reizbarkeit unter Kontrolle zu bringen. Valproat hat sich mehreren Fallberichten zufolge als bei PTBS wirksam erwiesen, unter anderem bei Kriegsveteranen mit chronischer PTBS: Friedman & Davidson, »Pharmacotherapy for PTSD«; F. A. Fesler, »Valproate in Combat-Related Posttraumatic Stress Disorder«, Journal of Clinical Psychiatry 52, Nr. 9 (1991): 361–64. In der folgenden Studie wurde eine Reduzierung der PTBS-Symptome um 37,4 Prozent festgestellt: S. Akuchekian & S. Amanat, »The Comparison of Topiramate and Placebo in the Treatment of Posttraumatic Stress Disorder: A Randomized, Double-Blind Study«, Journal of Research in Medical Sciences 9, Nr. 5 (2004): 240–44.
58. G. Bartzokis et al. , »Adjunctive Risperidone in the Treatment of Chronic Combat-Related Posttraumatic Stress Disorder«, Biological Psychiatry 57, Nr. 5 (2005): 474–79. Siehe auch: D. B. Reich et al. , »A Preliminary Study of Risperidone in the Treatment of Posttraumatic Stress Disorder Related to Childhood Abuse in Women«, Journal of Clinical Psychiatry 65, Nr. 12 (2004): 1601–1606.
59. Weiterhin bietet sich die Anwendung der folgenden Behandlungsmaßnahmen an, die bei Traumatisierten gewöhnlich den Schlaf verbessern, so das Antidepressivum Trazodon, binaurale Beats, Licht-/Ton-Maschinen wie Proteus (www.brainmachines.com ), HRV-Monitore wie Heartmath (www.heartmath.com ) und iRest , eine wirksame yogabasierte Intervention (www.irest.us ).
60. D. Wilson, »Child’s Ordeal Shows Risks of Psychosis Drugs for Young«, New York Times , 1. September 2010, abrufbar unter: www.nytimes.com/2010/09/02/business/02kids.html?pagewanted=all&_r=0
61. M. Olfson et al. , »National Trends in the Office-Based Treatment of Children, Adolescents, and Adults with Antipsychotics«, Archives of General Psychiatry 69, Nr. 12 (2012): 1247–56.
62. E. Harris et al. , »Perspectives on Systems of Care: Concurrent Mental Health Therapy Among Medicaid-Enrolled Youths Starting Antipsychotic Medications«, FOCUS 10, Nr. 3 (2012): 401–407.
63. B. A. van der Kolk, »Der Körper vergisst nicht – Ansätze einer Psychophysiologie der posttraumatischen Belastungsstörung«, in: B. A. van der Kolk et al., Traumatic Stress (Paderborn: Junfermann 2000).
64. B. Brewin, »Mental Illness is the Leading Cause of Hospitalization for Active-Duty Troops«, Nextgov.com, 17. Mai 2012, siehe unter: www.nextgov.com/health/2012/05/mental-illness-leading-cause-hospitalization-active-duty-troops/55797
65. Mental health drug expenditures, Department of Veterans affairs: www.veterans.senate.gov/imo/media/doc/For%20the%20Record%20-%20CCHR%204.30.14.pdf
14. Sprache: Wunder und Tyrannei
1. Dr. Spencer Eth an Bessel A. van der Kolk, März 2002.
2. J. Breuer & S. Freud, »Über den psychischen Mechanismus hysterischer Phänomene«, in: Studien über Hysterie , GW I., S. 85.
3. T. E. Lawrence, Die sieben Säulen der Weisheit (Berlin: Ullstein 1936/dtv), S. 8.
4. E. B. Foa et al. , »The Posttraumatic Cognitions Inventory (PTCI): Development and Validation«, Psychological Assessment 11, Nr. 3 (1999): 303–314.
5. K. Marlantes, Was es heißt, in den Krieg zu ziehen (Zürich: Arche 2013), S. 53 und 97.
6. Ibd., zitiert nach van der Kolk.
7. Ibd., S. 53 f.
8. H. Keller, The World I Live in , Hg. R. Shattuck (New York: NYRB Classics 2004). Siehe auch: R. Shattuck, »A World of Words«, New York Review of Books , 26. Februar 2004.
9. H. Keller, The Story of my Life, Hg. R. Shattuck & D. Herrmann (New York: Norton 2003).
10. W. M. Kelley et al. , »Finding the Self? An Event-Related fMRI Study«, Journal of Cognitive Neuroscience 14, Nr. 5 (2002): 785–94. Siehe auch: N. A. Farb et al. , »Attending to the Present: Mindfulness Meditation Reveals Distinct Neural Modes of Self-Reference«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 2, Nr. 4 (2007): 313– 22; P. M. Niedenthal, »Embodying Emotion«, Science 316, Nr. 5827 (2007): 1002–1005; und: J. M. Allman, »The Anterior Cingulate Cortex«, Annals of the New York Academy of Sciences 935, Nr. 1 (2001): 107–117.
11. J. Kagan, Dialog mit dem Dalai Lama, Massachusetts Institute of Technology 2006, siehe unter: www.mindandlife.org/about/history
12. A. Goldman & F. de Vignemont, »Is Social Cognition Embodied?« Trends in Cognitive Sciences 13, Nr. 4 (2009): 154–59. Siehe auch: A. D. Craig, »How Do You Feel – Now? The Anterior Insula and Human Awareness«, Nature Reviews Neuroscience 10 (2009): 59–70; H. D. Critchley, »Neural Mechanisms of Autonomic, Affective, and Cognitive Integration«, Journal of Comparative Neurology 493, Nr. 1 (2005): 154–66; T. D. Wager et al. , »Prefrontal-Subcortical Pathways Mediating Successful Emotion Regulation«, Neuron 59, Nr. 6 (2008): 1037–50; K. N. Ochsner et al. , »Rethinking Feelings: An fMRI Study of the Cognitive Regulation of Emotion«, Journal of Cognitive Neuroscience 14, Nr. 8 (2002): 1215–29; A. D’Argembeau et al. , »Self-Reflection Across Time: Cortical Midline Structures Differentiate Between Present and Past Selves«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 3, Nr. 3 (2008): 244–52; Y. Ma et al. , »Sociocultural Patterning of Neural Activity During Self-Reflection«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 9, Nr. 1 (2014): 73–80; R. N. Spreng, R. A. Mar & A. S. Kim, »The Common Neural Basis of Autobiographical Memory, Prospection, Navigation, Theory of Mind, and the Default Mode: A Quantitative Meta-Analysis«, Journal of Cognitive Neuroscience 21, Nr. 3 (2009): 489–510; H. D. Critchley, »The Human Cortex Responds to an Interoceptive Challenge«, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 101, Nr. 17 (2004): 6333–34; und: C. Lamm, C. D. Batson & J. Decety, »The Neural Substrate of Human Empathy: Effects of Perspective-Taking and Cognitive Appraisal«, Journal of Cognitive Neuroscience 19, Nr. 1 (2007): 42–58.
13. J. W. Pennebaker, Sag, was dich bedrückt: die befreiende Kraft des Redens (Düsseldorf: Econ TB 1991), zitiert nach van der Kolk.
14. Ibd., zitiert nach van der Kolk.
15. Ibd., S. 5 f.
16. Ibd., S. 72 f.
17. J. W. Pennebaker, J. K. Kiecolt-Glaser & R. Glaser, »Disclosure of Traumas and Immune Function: Health Implications for Psychotherapy«, Journal of Consulting and Clinical Psychology 56, Nr. 2 (1988): 239–45.
18. D. A. Harris, »Dance/Movement Therapy Approaches to Fostering Resilience and Recovery Among African Adolescent Torture Survivors«, Torture 17, Nr. 2 (2007): 134–55; M. Bensimon, D. Amir & Y. Wolf, »Drumming Through Trauma: Music Therapy with Post-traumatic Soldiers«, Arts in Psychotherapy 35, Nr. 1 (2008): 34–48; M. Weltman, »Movement Therapy with Children Who Have Been Sexually Abused«, American Journal of Dance Therapy 9 , Nr. 1 (1986): 47–66; H. Englund, »Death, Trauma and Ritual: Mozambican Refugees in Malawi«, Social Science & Medicine 46, Nr. 9 (1998): 1165–74; H. Tefferi, »Building on Traditional Strengths: The Unaccompanied Refugee Children from South Sudan« (1996); D. Tolfree, Restoring Playfulness: Different Approaches to Assisting Children Who Are Psychologically Affected by War or Displacement (Stockholm: Radda Barnen 1996), 158–73; N. Boothby, »Mobilizing Communities to Meet the Psychosocial Needs of Children in War and Refugee Crises«, in: Minefields in Their Hearts: The Mental Health of Children in War and Communal Violence , Hg. R. Apfel & B. Simon (New Haven, Yale University Press 1996), 149–64; S. Sandel, S. Chaiklin & A. Lohn, Foundations of Dance/Movement Therapy: The Life and Work of Marian Chace (Columbia, MD: American Dance Therapy Association 1993); K. Callaghan, »Movement Psychotherapy with Adult Survivors of Political Torture and Organized Violence«, Arts in Psychotherapy 20, Nr. 5 (1993): 411–21; A. E. L. Gray, »The Body Remembers: Dance Movement Therapy with an Adult Survivor of Torture«, American Journal of Dance Therapy 23, Nr. 1 (2001): 29–43.
19. A. M. Krantz & J. W. Pennebaker, »Expressive Dance, Writing, Trauma, and Health: When Words Have a Body«, Whole Person Healthcare 3 (2007): 201–29.
20. P. Fussell, The Great War and Modern Memory (London: Oxford University Press 1975).
21. Diese Resultate wurden in folgenden Studien repliziert: J. D. Bremner, »Does Stress Damage the Brain?«, Biological Psychiatry 45, Nr. 7 (1999): 797–805; I. Liberzon et al. , »Brain Activation in PTSD in Response to Trauma-Related Stimuli«, Biological Psychiatry 45, Nr. 7 (1999): 817–26; L. M. Shin et al. , »Visual Imagery and Perception in Posttraumatic Stress Disorder: A Positron Emission Tomographic Investigation«, Archives of General Psychiatry 54, Nr. 3 (1997): 233–41; L. M. Shin et al. , »Regional Cerebral Blood Flow During Script-Driven Imagery in Childhood Sexual Abuse-Related PTSD: A PET Investigation«, American Journal of Psychiatry 156, Nr. 4 (1999): 575–84.
22. Ich bin mir nicht sicher, ob dieser Ausdruck von mir oder von Peter Levine stammt. In einem Video, das ich besitze, schreibt Peter ihn mir zu; aber das meiste von dem, was ich über Pendulation gelernt habe, geht definitiv auf ihn zurück.
23. Einige wenige Studien stützen die Auffassung, dass Exposition in Verbindung mit der Stimulation von Akupunkturpunkten bessere Resultate liefert als Expositionsstrategien in Verbindung mit konventionellen Entspannungstechniken (www.vetcases.com ). D. Church et al. , »Single-Session Reduction of the Intensity of Traumatic Memories in Abused Adolescents After EFT: A Randomized Controlled Pilot Study«, Traumatology 18, Nr. 3 (2012): 73–79; und: D. Feinstein & D. Church, »Modulating Gene Expression Through Psychotherapy: The Contribution of Noninvasive Somatic Interventions«, Review of General Psychology 14, Nr. 4 (2010): 283–95.
24. T. Gil et al. , »Cognitive Functioning in Post-traumatic Stress Disorder«, Journal of Traumatic Stress 3, Nr. 1 (1990): 29–45; J. J. Vasterling et al. , »Attention, Learning, and Memory Performances and Intellectual Resources in Vietnam Veterans: PTSD and No Disorder Comparisons«, Neuropsychology 16, Nr. 1 (2002): 5.
25. In einer Neuroimaging-Studie deaktivierten PTBS-Kranke in Reaktion auf neutrale Worte das Sprachzentrum ihres Gehirns. Die verringerte Aktivität des Broca-Areals, die wir bei PTBS-Patienten festgestellt hatten (siehe Kapitel 3), trat demnach nicht nur in Reaktion auf traumatische Erinnerungen auf, sondern man konnte sie auch beobachten, wenn die Betreffenden aufgefordert wurden, ihre Aufmerksamkeit auf neutrale Wörter zu richten. Demnach haben Traumatisierte generell größere Schwierigkeiten, verbal auszudrücken, was sie bezüglich alltäglicher Ereignisse fühlen und denken. Bei der PTBS-Gruppe wurde außerdem eine verringerte Aktivierung des medialen Präfrontalkortex (mPFK) festgestellt, jenes Bereichs des Frontallappens, der das Selbstgewahrsein vermittelt und die Aktivierung der Amygdala, des »Rauchmelders«, verringert. Dies erschwerte den Betroffenen, jene Furchtreaktion zu unterdrücken, die ihr Gehirn für die Erledigung einer simplen sprachlichen Aufgabe aktivierte, und erschwerte es ihnen außerdem, aufmerksam zu sein und das Alltagsleben zu bewältigen. Siehe: Moores, K. A., Clark, C. R., McFarlane, A. C., Brown, G. C., Puce, A., & Taylor, D. J. (2008), »Abnormal recruitment of working memory updating networks during maintenance of trauma-neutral information in post-traumatic stress disorder«, Psychiatry Research: Neuroimaging, 163(2), 156–170.
26. J. Breuer & S. Freud, »Über den psychischen Mechanismus hysterischer Phänomene«, in: GW I, a. a. O., S. 85.
27. D. L. Schacter, Wir sind Erinnerung ( Reinbek: Rowohlt 1999).
15. Sich von der Vergangenheit lösen: EMDR
1. F. Shapiro, EMDR in Aktion: Die Behandlung traumatisierter Menschen (Paderborn: Junfermann 1998).
2. B. A. van der Kolk et al. , »A Randomized Clinical Trial of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), Fluoxetine, and Pill Placebo in the Treatment of Posttraumatic Stress Disorder: Treatment Effects and Long-Term Maintenance«, Journal of Clinical Psychiatry 68, Nr. 1 (2007): 37–46.
3. J. G. Carlson et al. , »Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) Treatment for Combat-Related Posttraumatic Stress Disorder«, Journal of Traumatic Stress 11, Nr. 1 (1998): 3–24.
4. J. D. Payne et al. , »Sleep Increases False Recall of Semantically Related Words in the Deese-Roediger-McDermott Memory Task«, Sleep 29 (2006): A373.
5. B. A. van der Kolk & C. P. Ducey, »The Psychological Processing of Traumatic Experience: Rorschach Patterns in PTSD«, Journal of Traumatic Stress 2, Nr. 3 (1989): 259–74.
6. M. Jouvet, The Paradox of Sleep: The Story of Dreaming , Übers. Laurence Garey (Cambridge, MA: MIT Press 1999).
7. R. Greenwald, »Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR): A New Kind of Dreamwork?«, Dreaming 5, Nr. 1 (1995): 51–55.
8. R. Cartwright et al. , »REM Sleep Reduction, Mood Regulation and Remission in Untreated Depression«, Psychiatry Research 121, Nr. 2 (2003): 159–67. Siehe auch: R. Cartwright et al. , »Role of REM Sleep and Dream Affect in Overnight Mood Regulation: A Study of Normal Volunteers«, Psychiatry Research 81, Nr. 1 (1998): 1–8.
9. R. Greenberg, C. A. Pearlman & D. Gampel, »War Neuroses and the Adaptive Function of REM Sleep«, British Journal of Medical Psychology 45, Nr. 1 (1972): 27–33. Ramon Greenberg und Chester Pearlman fanden wie unser eigenes Laboratorium heraus, dass traumatisierte Veteranen sich aufwecken, sobald sie in eine REM-Schlafphase eintreten. Die Gewohnheit vieler Traumatisierter, Alkohol zu konsumieren, um besser schlafen zu können, verhindert, dass sie von Traumaktivität optimal profitieren (nämlich von der Integration und Transformation von Erinnerungen, zu der es dadurch kommt), wodurch sie selbst etwas zur vollständigen Auflösung ihrer PTBS beitragen könnten.
10. B. van der Kolk et al. , »Nightmares and Trauma: A Comparison of Nightmares After Combat with Lifelong Nightmares in Veterans«, American Journal of Psychiatry 141, Nr. 2 (1984): 187–90.
11. N. Breslau et al. , »Sleep Disturbance and Psychiatric Disorders: A Longitudinal Epidemiological Study of Young Adults«, Biological Psychiatry 39, Nr. 6 (1996): 411–18.
12. R. Stickgold et al. , »Sleep-Induced Changes in Associative Memory«, Journal of Cognitive Neuroscience 11, Nr. 2 (1999): 182–93. Siehe auch: R. Stickgold, »Of Sleep, Memories and Trauma«, Nature Neuroscience 10, Nr. 5 (2007): 540–42; und B. Rasch et al. , »Odor Cues During Slow-Wave Sleep Prompt Declarative Memory Consolidation«, Science 315, Nr. 5817 (2007): 1426–29.
13. E. J. Wamsley et al. , »Dreaming of a Learning Task Is Associated with Enhanced Sleep-Dependent Memory Consolidation«, Current Biology 20, Nr. 9 (11. Mai 2010): 850–55.
14. R. Stickgold, »Sleep-Dependent Memory Consolidation«, Nature 437 (2005): 1272–78.
15. R. Stickgold et al. , »Sleep-Induced Changes in Associative Memory«, Journal of Cognitive Neuroscience 11, Nr. 2 (1999): 182–93.
16. J. Williams et al. , »Bizarreness in Dreams and Fantasies: Implications for the Activation-Synthesis Hypothesis«, Consciousness and Cognition 1, Nr. 2 (1992): 172–85. Siehe auch: Stickgold et al. , »Sleep-Induced Changes in Associative Memory«.
17. M. P. Walker et al. , »Cognitive Flexibility Across the Sleep-Wake Cycle: REM-Sleep Enhancement of Anagram Problem Solving«, Cognitive Brain Research 14 (2002): 317–24.
18. R. Stickgold, »EMDR: A Putative Neurobiological Mechanism of Action«, Journal of Clinical Psychology 58 (2002): 61–75.
19. Mehrere Studien beschäftigen sich mit der Frage, wie Augenbewegungen zur Verarbeitung und Transformierung traumatischer Erinnerungen beitragen könnten. M. Sack et al. , »Alterations in Autonomic Tone During Trauma Exposure Using Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) – Results of a Preliminary Investigation«, Journal of Anxiety Disorders 22, Nr. 7 (2008): 1264–71; B. Letizia, F. Andrea & C. Paolo, »Neuroanatomical Changes After Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) Treatment in Posttraumatic Stress Disorder«, The Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neurosciences, 19, Nr. 4 (2007): 475–76; P. Levin, S. Lazrove & B. van der Kolk, »What Psychological Testing and Neuroimaging Tell Us About the Treatment of Posttraumatic Stress Disorder by Eye Movement Desensitization and Reprocessing«, Journal of Anxiety Disorders, 13, Nr. 1–2 (1999): 159–72; M. L. Harper, T. Rasolkhani Kalhorn & J. F. Drozd, »On the Neural Basis of EMDR Therapy: Insights from Qeeg Studies«, Traumatology, 15, Nr. 2 (2009): 81–95; K. Lansing, D. G. Amen, C. Hanks & L. Rudy, »High-Resolution Brain SPECT Imaging and Eye Movement Desensitization and Reprocessing in Police Officers with PTSD«, The Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neurosciences 17, Nr. 4 (2005): 526–32; T. Ohtani, K. Matsuo, K. Kasai, T. Kato & N. Kato, »Hemodynamic Responses of Eye Movement Desensitization and Reprocessing in Posttraumatic Stress Disorder«, Neuroscience Research, 65, Nr. 4 (2009): 375–83; M. Pagani, G. Högberg, D. Salmaso, D. Nardo, Ö. Sundin, C. Jonsson & T. Hallström, »Effects of EMDR Psychotherapy on 99mtc-HMPAO Distribution in Occupation-Related Post-traumatic Stress Disorder«, Nuclear Medicine Communications 28 (2007): 757–65; H. P. Söndergaard & U. Elofsson, »Psychophysiological Studies of EMDR«, Journal of EMDR Practice and Research 2, Nr. 4 (2008): 282–88.
16. Lernen, den eigenen Körper zu bewohnen: Yoga
1. Akupunktur and Akupressur werden von traumaorientierten Psychotherapeuten häufig zur Behandlung von PTBS genutzt, und es liegen erste Untersuchungen über die Wirkung dieser Techniken auf PTBS-Erkrankungen in klinischer Stärke vor: M. Hollifield et al. , »Acupuncture for Posttraumatic Stress Disorder: A Randomized Controlled Pilot Trial«, Journal of Nervous and Mental Disease 195, Nr. 6 (2007): 504–513. Untersuchungen mithilfe von fMRI-Scans über die Wirkung von Akupunktur auf die Gehirnbereiche, die mit Angst und Furcht assoziiert werden, haben ergeben, dass Akupunktur eine schnelle Regulation dieser Regionen ermöglicht: K. K. Hui et al. , »The Integrated Response of the Human Cerebro-Cerebellar and Limbic Systems to Acupuncture Stimulation at ST 36 as Evidenced by fMRI«, NeuroImage 27 (2005): 479–96; J. Fang et al. , »The Salient Characteristics of the Central Effects of Acupuncture Needling: Limbic-Paralimbic-Neocortical Network Modulation«, Human Brain Mapping 30 (2009): 1196–206; D. Feinstein, »Rapid Treatment of PTSD: Why Psychological Exposure with Acupoint Tapping May Be Effective«, Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training 47, Nr. 3 (2010): 385–402; D. Church et al. , »Psychological Trauma Symptom Improvement in Veterans Using EFT (Emotional Freedom Technique): A Randomized Controlled Trial«, Journal of Nervous and Mental Disease 201 (2013): 153–60; D. Church, G. Yount & A. J. Brooks, »The Effect of Emotional Freedom Techniques (EFT) on Stress Biochemistry: A Randomized Controlled Trial«, Journal of Nervous and Mental Disease 200 (2012): 891–96; R. P. Dhond, N. Kettner & V. Napadow, »Neuroimaging Acupuncture Effects in the Human Brain«, Journal of Alternative and Complementary Medicine 13 (2007): 603– 616; K. K. Hui et al. , »Acupuncture Modulates the Limbic System and Subcortical Gray Structures of the Human Brain: Evidence from fMRI Studies in Normal Subjects«, Human Brain Mapping 9 (2000): 13–25.
2. M. Sack, J. W. Hopper & F. Lamprecht, »Low Respiratory Sinus Arrhythmia and Prolonged Psychophysiological Arousal in Posttraumatic Stress Disorder: Heart Rate Dynamics and Individual Differences in Arousal Regulation«, Biological Psychiatry 55, Nr. 3 (2004): 284–90. Siehe auch: H. Cohen et al. , »Analysis of Heart Rate Variability in Posttraumatic Stress Disorder Patients in Response to a Trauma-Related Reminder«, Biological Psychiatry 44, Nr. 10 (1998): 1054–59; H. Cohen et al. , »Long-Lasting Behavioral Effects of Juvenile Trauma in an Animal Model of PTSD Associated with a Failure of the Autonomic Nervous System to Recover«, European Neuropsychopharmacology 17, Nr. 6 (2007): 464–77; und: H. Wahbeh & B. S. Oken, »Peak High-Frequency HRV and Peak Alpha Frequency Higher in PTSD«, Applied Psychophysiology and Biofeedback 38, Nr. 1 (2013): 57–69.
3. J. W. Hopper et al. , »Preliminary Evidence of Parasympathetic Influence on Basal Heart Rate in Posttraumatic Stress Disorder«, Journal of Psychosomatic Research 60, Nr. 1 (2006): 83–90.
4. Arieh Shalevs Untersuchungen an der Hadassah Medical School in Jerusalem und Roger Pitmans Experimente an der Harvard University weisen ebenfalls in diese Richtung: A. Y. Shalev et al. , »Auditory Startle Response in Trauma Survivors with Posttraumatic Stress Disorder: A Prospective Study«, American Journal of Psychiatry 157, Nr. 2 (2000): 255–61; R. K. Pitman et al. , »Psychophysiologic Assessment of Posttraumatic Stress Disorder Imagery in Vietnam Combat Veterans«, Archives of General Psychiatry 44, Nr. 11 (1987): 970–75; A. Y. Shalev et al. , »A Prospective Study of Heart Rate Response Following Trauma and the Subsequent Development of Posttraumatic Stress Disorder«, Archives of General Psychiatry 55, Nr. 6 (1998): 553–59.
5. P. Lehrer, Y. Sasaki & Y. Saito, »Zazen and Cardiac Variability«, Psychosomatic Medicine 61, Nr. 6 (1999): 812–21. Siehe auch: R. Sovik, »The Science of Breathing: The Yogic View«, Progress in Brain Research 122 (1999): 491–505; P. Philippot, G. Chapelle & S. Blairy, »Respiratory Feedback in the Generation of Emotion«, Cognition & Emotion 16, Nr. 5 (2002): 605–627; A. Michalsen et al. , »Rapid Stress Reduction and Anxiolysis Among Distressed Women as a Consequence of a Three-Month Intensive Yoga Program«, Medcal Science Monitor 11, Nr. 12 (2005): 555–61; G. Kirkwood et al. , »Yoga for Anxiety: A Systematic Review of the Research Evidence«, British Journal of Sports Medicine 39 (2005): 884–91; K. Pilkington et al. , »Yoga for Depression: The Research Evidence«, Journal of Affective Disorders 89 (2005): 13–24; und: P. Gerbarg & R. Brown, »Yoga: A Breath of Relief for Hurricane Katrina Refugees«, Current Psychiatry 4 (2005): 55–67.
6. B. Cuthbert et al. , »Strategies of Arousal Control: Biofeedback, Meditation, and Motivation«, Journal of Experimental Psychology 110 (1981): 518–46. Siehe auch: S. B. S. Khalsa, »Yoga as a Therapeutic Intervention: A Bibliometric Analysis of Published Research Studies«, Indian Journal of Physiology and Pharmacology 48 (2004): 269–85; M. M. Delmonte, »Meditation as a Clinical Intervention Strategy: A Brief Review«, International Journal of Psychosomatics 33 (1986): 9–12; I. Becker, »Uses of Yoga in Psychiatry and Medicine«, in: Complementary and Alternative Medicine and Psychiatry , Bd. 19, Hg. P. R. Muskin (Washington: American Psychiatric Press 2008); L. Bernardi et al. , »Slow Breathing Reduces Chemoreflex Response to Hypoxia and Hypercapnia, and Increases Baroreflex Sensitivity«, Journal of Hypertension 19, Nr. 12 (2001): 2221–29; R. P. Brown & P. L. Gerbarg, »Sudarshan Kriya Yogic Breathing in the Treatment of Stress, Anxiety, and Depression: Part I: Neurophysiologic Model«, Journal of Alternative and Complementary Medicine 11 (2005): 189–201; R. P. Brown & P. L. Gerbarg, »Sudarshan Kriya Yogic Breathing in the Treatment of Stress, Anxiety, and Depression: Part II: Clinical Applications and Guidelines«, Journal of Alternative and Complementary Medicine 11 (2005): 711–17; C. C. Streeter et al. , »Yoga Asana Sessions Increase Brain GABA Levels: A Pilot Study«, Journal of Alternative and Complementary Medicine 13 (2007): 419–26; und: C. C. Streeter et al. , »Effects of Yoga Versus Walking on Mood, Anxiety, and Brain GABA Levels: A Randomized Controlled MRS Study«, Journal of Alternative and Complementary Medicine 16 (2010): 1145–52.
7. Zahlreiche wissenschaftliche Artikel belegen die positive Wirkung von Yoga auf verschiedene Krankheiten. Die folgenden sind nur eine kleine Auswahl: S. B. Khalsa, »Yoga as a Therapeutic Intervention«; P. Grossman et al. , »Mindfulness-Based Stress Reduction and Health Benefits: A Meta-Analysis«, Journal of Psychosomatic Research 57 (2004): 35–43; K. Sherman et al. , »Comparing Yoga, Exercise, and a Self-Care Book for Chronic Low Back Pain: A Randomized, Controlled Trial«, Annals of Internal Medicine 143 (2005): 849–56; K. A. Williams et al. , »Effect of Iyengar Yoga Therapy for Chronic Low Back Pain«, Pain 115 (2005): 107–117; R. B. Saper et al. , »Yoga for Chronic Low Back Pain in a Predominantly Minority Population: A Pilot Randomized Controlled Trial«, Alternative Therapies in Health and Medicine 15 (2009): 18–27; J. W. Carson et al. , »Yoga for Women with Metastatic Breast Cancer: Results from a Pilot Study«, Journal of Pain and Symptom Management 33 (2007): 331–41.
8. B. A. van der Kolk et al. , »Yoga as an Adjunctive Therapy for PTSD«, Journal of Clinical Psychiatry 75, Nr. 6 (Juni 2014): 559–65.
9. Ein kalifornisches Unternehmen, HeartMath , hat raffinierte Geräte und Computerspiele entwickelt, die sowohl Freude machen als auch sehr effektiv helfen, eine bessere HRV zu erreichen. Bisher ist noch nicht wissenschaftlich untersucht worden, ob einfache Hilfsmittel wie die von HeartMath entwickelten PTBS-Symptome verringern können, aber sehr wahrscheinlich ist das der Fall (siehe www.heartmath.org ).
10. Zur Zeit der Entstehung dieses Buches sind bei iTunes 24 Apps verfügbar, die den Anspruch erheben, die HRV verbessern zu können, so beispielsweise emWave, HeartMath und GPS 4 Soul.
11. B. A. van der Kolk, »Clinical Implications of Neuroscience Research in PTSD«, Annals of the New York Academy of Sciences 1071, Nr. 1 (2006): 277–93.
12. S. Telles et al. , »Alterations of Auditory Middle Latency Evoked Potentials During Yogic Consciously Regulated Breathing and Attentive State of Mind«, International Journal of Psychophysiology 14, Nr. 3 (1993): 189–98. Siehe auch: P. L. Gerbarg, »Yoga and Neuro-Psychoanalysis«, in: Bodies in Treatment: The Unspoken Dimension , Hg. Frances Sommer Anderson (New York, Analytic Press 2008), 127–50.
13. D. Emerson & E. Hopper, Trauma-Yoga – Heilung durch sorgsame Körperarbeit (Lichtenau, G. P. Probst 2012).
14. A. Damasio, Ich fühle, also bin ich. Die Entschlüsselung des Bewusstsein s (München: List 2000).
15. »Interozeption« ist die wissenschaftliche Bezeichnung für die wichtige Fähigkeit, sich selbst zu spüren. In Brain-Imaging-Studien Traumatisierter wurden immer wieder Probleme in das physische Selbstgewahrsein steuernden Gehirnbereichen beobachtet. Davon ist insbesondere der Insel genannte Bereich betroffen. J. W. Hopper et al. , »Neural Correlates of Reexperiencing, Avoidance, and Dissociation in PTSD: Symptom Dimensions and Emotion Dysregulation in Responses to Script Driven Trauma Imagery«, Journal of Traumatic Stress 20, Nr. 5 (2007): 713–25. Siehe auch: I. A. Strigo et al. , »Neural Correlates of Altered Pain Response in Women with Posttraumatic Stress Disorder from Intimate Partner Violence«, Biological Psychiatry 68, Nr. 5 (2010): 442–50; G. A. Fonzo et al. , »Exaggerated and Disconnected Insular-Amygdalar Blood Oxygenation Level-Dependent Response to Threat-Related Emotional Faces in Women with Intimate Partner Violence Posttraumatic Stress Disorder«, Biological Psychiatry 68, Nr. 5 (2010): 433–41; P. A. Frewen et al. , »Social Emotions and Emotional Valence During Imagery in Women with PTSD: Affective and Neural Correlates«, Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy 2, Nr. 2 (2010): 145–57; K. Felmingham et al. , »Dissociative Responses to Conscious and Non-conscious Fear Impact Underlying Brain Function in Post-traumatic Stress Disorder«, Psychological Medicine 38, Nr. 12 (2008): 1771–80; A. N. Simmons et al. , »Functional Activation and Neural Networks in Women with Posttraumatic Stress Disorder Related to Intimate Partner Violence«, Biological Psychiatry 64, Nr. 8 (2008): 681–90; R. J. L. Lindauer et al. , »Effects of Psychotherapy on Regional Cerebral Blood Flow During Trauma Imagery in Patients with Post-traumatic Stress Disorder: A Randomized Clinical Trial«, Psychological Medicine 38, Nr. 4 (2008): 543–54; und: A. Etkin & T. D. Wager, »Functional Neuroimaging of Anxiety: A Meta-Analysis of Emotional Processing in PTSD, Social Anxiety Disorder, and Specific Phobia«, American Journal of Psychiatry 164, Nr. 10 (2007): 1476–88.
16. J. C. Nemiah & P. E. Sifneos, »Psychosomatic Illness: A Problem in Communication«, Psychotherapy and Psychosomatics 18, Nr. 1–6 (1970): 154–60. Siehe auch: G. J. Taylor, R. M. Bagby & J. D. A. Parker, Disorders of Affect Regulation: Alexithymia in Medical and Psychiatric Illness (Cambridge: Cambridge University Press 1997).
17. A. R. Damasio, Ich fühle, also bin ich , a. a. O., S. 43 f.
18. B. A. van der Kolk, »Clinical Implications of Neuroscience Research in PTSD«, Annals of the New York Academy of Sciences 1071, Nr. 1 (2006): 277–93. Siehe auch: B. K. Hölzel et al. , »How Does Mindfulness Meditation Work? Proposing Mechanisms of Action from a Conceptual and Neural Perspective«, Perspectives on Psychological Science 6, Nr. 6 (2011): 537–59.
19. B. K. Hölzel et al. , »Mindfulness Practice Leads to Increases in Regional Brain Gray Matter Density«, Psychiatry Research: Neuroimaging 191, Nr. 1 (2011): 36–43. Siehe auch: B. K. Hölzel et al. , »Stress Reduction Correlates with Structural Changes in the Amygdala«, Social Cognitive and Affective Neuroscience 5, Nr. 1 (2010): 11–17; und: S. W. Lazar et al. , »Meditation Experience Is Associated with Increased Cortical Thickness«, NeuroReport 16 (2005): 1893–97.
17. Die Einzelteile zusammenfügen: Selfleadership
1. R. A. Goulding & R. C. Schwartz, The Mosaic Mind: Empowering the Tormented Selves of Child Abuse Survivors (New York: Norton 1995), 4.
2. J. G. Watkins & H. H. Watkins, Ego states – Theorie und Therapie: ein Handbuch (Heidelberg: Carl Auer 2003). Jung bezeichnet Persönlichkeitsanteile als Archetypen und Komplexe; in der kognitiven Psychologie und in der Literatur über dissoziative Identitätsstörungen werden sie unter anderem Alter-Persönlichkeiten genannt. Siehe auch: J. G. Watkins & H. H. Watkins, »Theory and Practice of Ego State Therapy: A Short-Term Therapeutic Approach«, Short-Term Approaches to Psychotherapy 3 (1979): 176–220; J. G. Watkins & H. H. Watkins, »Ego States and Hidden Observers«, Journal of Altered States of Consciousness 5, Nr. 1 (1979): 3–18; und: C. G. Jung, Zur Psychologie westlicher und östlicher Religionen, »Psychologie und Religion«, GW Bd. 11 (Olten: Walter 1971).
3. W. James, The Principles of Psychology (N. Y.: Holt 1890), S. 206. In der dt. Ausgabe der gekürzten Übersetzung des Buches von 1909 (erschienen unter dem Titel Psychologie ) nicht enthalten.
4. C. G. Jung, GW 16, Die Archetypen und das kollektive Unbewusste , S. 158, § 330.
5. C. G. Jung, GW 10, Zivilisation im Übergang , S. 308, § 540.
6. C. G. Jung, GW 11, Zur Psychologie westlicher und östlicher Religionen , S. 94 f., § 133.
7. M. S. Gazzaniga, Das erkennende Gehirn (Paderborn: Junfermann 1989), S. 94 f.
8. Ibd., zitiert nach van der Kolk.
9. M. Minsky, Mentopolis ( Stuttgart: Klett-Cotta 1994), S. 51.
10. Ibd. S. 290.
11. O. van der Hart, E. R. Nijenhuis & K. Steele, Das verfolgte Selbst: Strukturelle Dissoziation und die Behandlung chronischer Traumatisierung (Paderborn: Junfermann 2008); R. P. Kluft, Pacing in der Trauma-Therapie (Lichtenau: G. P. Probst 2014).
12. R. Schwartz, Systemische Therapie mit der inneren Familie (Stuttgart: Klett-Cotta 1997), dt. S. 61.
13. Ibd., S. 51 ff.
14. Ibd., zitiert nach van der Kolk.
15. Goulding & Schwartz, Mosaic Mind , 63.
16. J. G. Watkins, 1997, veranschaulicht dies anhand eines Beispiels für die Personifizierung von Depression: »Wir müssen herausfinden, wie sich die Depression imaginativ äußert und wer, welche [Teilpersönlichkeit] unter ihr leidet.« (Zitiert nach van der Kolk.)
17. Richard Schwartz, persönliche Mitteilung.
18. Goulding & Schwartz, Mosaic Mind , 33.
19. A. W. Evers et al. , »Tailored Cognitive-Behavioral Therapy in Early Rheumatoid Arthritis for Patients at Risk: A Randomized Controlled Trial«, Pain 100, Nr. 1–2 (2002): 141–53; E. K. Pradhan et al. , »Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction in Rheumatoid Arthritis Patients«, Arthritis & Rheumatology 57, Nr. 7 (2007): S. 1134–42; J. M. Smyth et al. , »Effects of Writing About Stressful Experiences on Symptom Reduction in Patients with Asthma or Rheumatoid Arthritis: A Randomized Trial«, JAMA 281, Nr. 14 (1999): 1304–9; L. Sharpe et al. , »Long-Term Efficacy of a Cognitive Behavioral Treatment from a Randomized Controlled Trial for Patients Recently Diagnosed with Rheumatoid Arthritis«, Rheumatology (Oxford) 42, Nr. 3 (2003): 435–41; H. A. Zangi et al. , »A Mindfulness-Based Group Intervention to Reduce Psychological Distress and Fatigue in Patients with Inflammatory Rheumatic Joint Diseases: A Randomized Controlled Trial«, Annals of the Rheumatic Diseases 71, Nr. 6 (2012): 911–17.
18. Die Löcher füllen: Strukturen schaffen
1. Pesso Boyden System Psychomotor. Siehe: http://pbsp.com /
2. D. Goleman, Soziale Intelligenz ( München: Droemer 2006).
3. A. Pesso, »PBSP: Pesso Boyden System Psychomotor«, in: Getting in Touch: A Guide to Body-Centered Therapies , Hg. S. Caldwell (Wheaton, IL: Theosophical Publishing House 1997); A. Pesso, Movement in Psychotherapy: Psychomotor Techniques and Training (New York: New York University Press 1969); A. Pesso, Experience in Action: A Psychomotor Psychology (New York: New York University Press 1973); A. Pesso & J. Crandell, Hg., Moving Psychotherapy: Theory and Application of Pesso System/Psychomotor (Cambridge, MA: Brookline Books 1991); M. Scarf, Secrets, Lies, and Betrayals (New York: Ballantine Books 2005); M. van Attekum, Aan Den Lijve (Netherlands: Pearson Assessment 2009); und: A. Pesso, »Dramaturgie des Unbewussten und korrigierende Erfahrungen«, in: Handbuch der Körperpsychotherapie , Hg. H. Weiss & G. Marlock (Stuttgart: Schattauer 2006), S. 455 ff.
4. Luiz Pessoa & Ralph Adolphs, »Emotion Processing and the Amygdala: from a ›Low Road‹ to ›Many Roads‹ of Evaluating Biological Significance«, Nature Reviews Neuroscience 11, Nr. 11 (2010): 773–83.
19. Das Gehirn neu vernetzen: Neurofeedback
1. H. H. Jasper, P. Solomon & C. Bradley, »Electroencephalographic Analyses of Behavior Problem Children«, American Journal of Psychiatry 95 (1938): 641–58; P. Solomon, H. H. Jasper & C. Bradley, »Studies in Behavior Problem Children«, American Neurology and Psychiatry 38 (1937): 1350–51.
2. Martin Teicher hat an der Harvard Medical School durch ausgiebige Untersuchungen festgestellt, dass bei Erwachsenen, die als Kinder missbraucht/misshandelt wurden, der Schläfenlappen Abnormitäten aufweist: M. H. Teicher et al. , »The Neurobiological Consequences of Early Stress and Childhood Maltreatment«, Neuroscience & Biobehavioral Reviews 27, Nr. 1–2 (2003): 33–44; M. H. Teicher et al. , »Early Childhood Abuse and Limbic System Ratings in Adult Psychiatric Outpatients«, Journal of Neuropsychiatry & Clinical Neurosciences 5, Nr. 3 (1993): 301–6; M. H. Teicher et al. , »Sticks, Stones and Hurtful Words: Combined Effects of Childhood Maltreatment Matter Most«, American Journal of Psychiatry (2012).
3. Sebern F. Fisher, Neurofeedback in the Treatment of Developmental Trauma: Calming the Fear-Driven Brain (New York: Norton 2014).
4. J. N. Demos, Getting Started with Neurofeedback (New York: Norton 2005). Siehe auch: R. J. Davidson, »Affective Style and Affective Disorders: Prospectives from Affective Neuroscience«, Cognition and Emotion 12, Nr. 3 (1998): 307–30; und: R. J. Davidson et al. , »Regional Brain Function, Emotion and Disorders of Emotion«, Current Opinion in Neurobiology 9 (1999): 228– 34.
5. J. Kamiya, »Conscious Control of Brain Waves«, Psychology Today , April 1968, 56–60. Siehe auch: D. P. Nowlis & J. Kamiya, »The Control of Electroencephalographic Alpha Rhythms Through Auditory Feedback and the Associated Mental Activity«, Psychophysiology 6, Nr. 4 (1970): 476–84; und: D. Lantz & M. B. Sterman, »Neuropsychological Assessment of Subjects with Uncontrolled Epilepsy: Effects of EEG Feedback Training«, Epilepsia 29, Nr. 2 (1988): 163–71.
6. M. B. Sterman, L. R. Macdonald & R. K. Stone, »Biofeedback Training of the Sensorimotor Electroencephalogram Rhythm in Man: Effects on Epilepsy«, Epilepsia 15, Nr. 3 (1974): 395–416. Eine neuere Metaanalyse, die 87 Studien umfasst, ergab, dass Neurofeedback bei ca. 80 Prozent der am Training teilnehmenden Epileptiker zu einer deutlichen Verringerung der Anfallshäufigkeit führte. Gabriel Tan et al. , »Meta-Analysis of EEG Biofeedback in Treating Epilepsy«, Clinical EEG and Neuroscience 40, Nr. 3 (2009): 173–79.
7. Dies gehört zu den Aufgaben des in Kapitel 5 beschriebenen Schaltkreises, der das Selbstgewahrsein vermittelt. Alvaro Pascual-Leone hat gezeigt, dass Menschen zeitweise nicht erkennen können, wen sie anschauen, wenn sie in einen Spiegel blicken, wenn man den Gehirnbereich über dem medialen Präfrontalkortex durch transkranielle Magnetstimulation (TMS) ausschaltet: Pascual-Leone, »Mental Attention, Consciousness, and the Progressive Emergence of Wisdom«, Journal of Adult Development 7, Nr. 4 (2000): 241–54.
8. www.eegspectrum.com/intro-to-neurofeedback
9. S. Rauch et al. , »Symptom Provocation Study Using Positron Emission Tomography and Script Driven Imagery«, Archives of General Psychiatry 53 (1996): 380–87. Drei weitere Studien auf der Grundlage eines neuen bildgebenden Verfahrens – der Magnetoenzephalographie (MEG) – haben gezeigt, dass bei Menschen mit einer PTBS der rechte Schläfenlappen stärker aktiviert ist: C. Catani et al. , »Pattern of Cortical Activation During Processing of Aversive Stimuli in Traumatized Survivors of War and Torture«, European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience 259, Nr. 6 (2009): 340–51; B. E. Engdahl et al. , »Post-traumatic Stress Disorder: A Right Temporal Lobe Syndrome?«, Journal of Neural Engineering 7, Nr. 6 (2010): 066005; A. P. Georgopoulos et al. , »The Synchronous Neural Interactions Test as a Functional Neuromarker for Post-traumatic Stress Disorder (PTSD): A Robust Classification Method Based on the Bootstrap«, Journal of Neural Engineering 7, Nr. 1 (2010): 016011.
10. Gemessen anhand der Clinician Administered PTSD Scale (CAPS).
11. Gemessen anhand von John Brieres Inventory of Altered Self-Capacities (IASC).
12. Posteriore und zentrale Alpha-Rhythmen werden durch thalamokortikale neuronale Netzwerke erzeugt; Beta-Rhythmen scheinen von lokalen kortikalen Netzwerken erzeugt zu werden; und der Theta-Rhythmus der frontalen Mittellinie (der einzige gesunde Theta-Rhythmus im menschlichen Gehirn) wird wahrscheinlich vom septohippokampalen neuronalen Netzwerk generiert. Eine neuere Darstellung dieser Zusammenhänge enthält J. Kropotov, Quantitative EEG, ERP’s and Neurotherapy ( Amsterdam: Elsevier 2009).
13. H. Benson, »The Relaxation Response: Its Subjective and Objective Historical Precedents and Physiology«, Trends in Neurosciences 6 (1983): 281–84.
14. Tobias Egner & John H. Gruzelier, »Ecological Validity of Neurofeedback: Modulation of Slow Wave EEG Enhances Musical Performance«, Neuroreport 14, Nr. 9 (2003): 1221–4; David J. Vernon, »Can Neurofeedback Training Enhance Performance? An Evaluation of the Evidence with Implications for Future Research«, Applied Psychophysiology and Biofeedback 30, Nr. 4 (2005): 347–64.
15. . »Vancouver Canucks Race to the Stanley Cup – Is It All in Their Minds?« Bio-Medical.com, 2. Juni 2011, siehe: http://bio-medical.com/news/2011/06/vancouver-canucks-race-to-the-stanley-cup-is-it-all-in-their-minds
16. M. Beauregard, Brain Wars (New York: Harper Collins 2013), S. 33.
17. J. Gruzelier, T. Egner & D. Vernon, »Validating the Efficacy of Neurofeedback for Optimising Performance«, Progress in Brain Research 159 (2006): 421–31. Siehe auch: D. Vernon & J. Gruzelier, »Electroencephalographic Biofeedback as a Mechanism to Alter Mood, Creativity and Artistic Performance«, in: Mind-Body and Relaxation Research Focus, Hg. B. N. De Luca ( New York: Nova Science 2008), 149–64.
18. Siehe beispielsweise: M. Arns et al. , »Efficacy of Neurofeedback Treatment in ADHD: The Effects on Inattention, Impulsivity and Hyperactivity: A Meta-Analysis«, Clinical EEG and Neuroscience 40, Nr. 3 (2009): 180–89; T. Rossiter, »The Effectiveness of Neurofeedback and Stimulant Drugs in Treating AD/HD: Part I: Review of Methodological Issues«, Applied Psychophysiology and Biofeedback 29, Nr. 2 (Juni 2004): 95–112; T. Rossiter, »The Effectiveness of Neurofeedback and Stimulant Drugs in Treating AD/HD: Part II: Replication«, Applied Psychophysiology and Biofeedback 29, Nr. 4 (2004): 233–43; und: L. M. Hirshberg, S. Chiu & J. A. Frazier, »Emerging Brain-Based Interventions for Children and Adolescents: Overview and Clinical Perspective«, Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 14, Nr. 1 (2005): 1–19.
19. Mehr über qEEG siehe: http://thebrainlabs.com/qeeg.shtml
20. N. N. Boutros, M. Torello & T. H. McGlashan, »Electrophysiological Aberrations in Borderline Personality Disorder: State of the Evidence«, Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neurosciences 15 (2003): 145–54.
21. In Kapitel 17 wurde erläutert, wie wichtig es ist, einen Zustand stetiger, ruhiger Selbstbeobachtung zu entwickeln, den die IFS-Therapie als Zustand des In-sich-selbst-Seins (»being in self«) bezeichnet. Richard Schwartz ist der Auffassung, bei entsprechender Beharrlichkeit könne jeder Mensch diesen Zustand erreichen; ich habe selbst erlebt, wie sehr es stark Traumatisierten half, sich in ihn hineinzuversetzen. Ich bin nicht so erfahren in der Anwendung dieser Technik, und viele meiner stark traumatisierten Patienten geraten außer sich oder driften ab, wenn wir uns Themen nähern, die sie beunruhigen. Andere haben ständig das Gefühl, so wenig Einfluss auf ihre Situation zu haben, dass bei ihnen kaum ein dauerhaftes Selbstempfinden zu erkennen ist. In den meisten psychiatrischen Einrichtungen gibt man Menschen mit Problemen dieser Art stabilisierende Medikamente. Manchmal funktioniert das, aber viele Patienten verlieren aufgrund dieser Behandlung die Motivation und den inneren Antrieb durchzuhalten. In unserer randomisierten kontrollierten Studie über Neurofeedback kam es bei chronisch traumatisierten Patienten zu einem etwa 30-prozentigen Rückgang der PTBS-Symptome und zu einer signifikanten Verbesserung der exekutiven Funktionen und der Emotionskontrolle (Van der Kolk et al. , eingereicht 2014).
22. Traumatisierte Kinder mit Defiziten hinsichtlich der sensorischen Integration von Sinneseindrücken brauchen Programme speziell für ihre Bedürfnisse. Zurzeit bemühen sich um die Entwicklung solcher Programme insbesondere meine Kollegin Elizabeth Warner vom Trauma Center und Adele Diamond von der University of British Columbia .
23. R. J. Castillo, »Culture, Trance, and the Mind-Brain«, Anthropology of Consciousness 6, Nr. 1 (März 1995): 17–34. Siehe auch: B. Inglis, Trance: A Natural History of Altered States of Mind (London: Paladin 1990); N. F. Graffin, W. J. Ray & R. Lundy, »EEG Concomitants of Hypnosis and Hypnotic Susceptibility«, Journal of Abnormal Psychology 104, Nr. 1 (1995): 123–31; D. L. Schacter, »EEG Theta Waves and Psychological Phenomena: A Review and Analysis«, Biological Psychology 5, Nr. 1 (1977): 47–82; und: M. E. Sabourin et al. , »EEG Correlates of Hypnotic Susceptibility and Hypnotic Trance: Spectral Analysis and Coherence«, International Journal of Psychophysiology 10, Nr. 2 (1990): 125–42.
24. E. G. Peniston & P. J. Kulkosky, »Alpha-Theta Brainwave Neuro-Feedback Therapy for Vietnam Veterans with Combat-Related Post-traumatic Stress Disorder«, Medical Psychotherapy 4 (1991): 47–60.
25. T. M. Sokhadze, R. L. Cannon & D. L. Trudeau, »EEG Biofeedback as a Treatment for Substance Use Disorders: Review, Rating of Efficacy and Recommendations for Further Research«, Journal of Neurotherapy 12, Nr. 1 (2008): 5–43.
26. R. C. Kessler, »Posttraumatic Stress Disorder: The Burden to the Individual and to Society«, Journal of Clinical Psychiatry 61, Suppl. 5 (2000): 4–14. Siehe auch: R. Acierno et al. , »Risk Factors for Rape, Physical Assault, and Posttraumatic Stress Disorder in Women: Examination of Differential Multivariate Relationships«, Journal of Anxiety Disorders 13, Nr. 6 (1999): 541–63; und: H. D. Chilcoat & N. Breslau, »Investigations of Causal Pathways Between PTSD and Drug Use Disorders«, Addictive Behaviors 23, Nr. 6 (1998): 827–40.
27. S. L. Fahrion et al. , »Alterations in EEG Amplitude, Personality Factors, and Brain Electrical Mapping After Alpha-Theta Brainwave Training: A Controlled Case Study of an Alcoholic in Recovery«, Alcoholism: Clinical and Experimental Research 16, Nr. 3 (Juni 1992): 547–52; R. J. Goldberg, J. C. Greenwood & Z. Taintor, »Alpha Conditioning as an Adjunct Treatment for Drug Dependence: Part 1«, International Journal of Addiction 11, Nr. 6 (1976): 1085–89; R. F. Kaplan et al. , »Power and Coherence Analysis of the EEG in Hospitalized Alcoholics and Nonalcoholic Controls«, Journal of Studies on Alcohol 46 (1985): 122–27; Y. Lamontagne et al. , »Alpha and EMG Feedback Training in the Prevention of Drug Abuse: A Controlled Study«, Canadian Psychiatric Association Journal 22, Nr. 6 (Oktober 1977): 301–10; Saxby & E. G. Peniston, »Alpha-Theta Brainwave Neurofeedback Training: An Effective Treatment for Male and Female Alcoholics with Depressive Symptoms«, Journal of Clinical Psychology 51, Nr. 5 (1995): 685–93; W. C. Scott et al. , »Effects of an EEG Biofeedback Protocol on a Mixed Substance Abusing Population«, American Journal Drug and Alcohol Abuse 31, Nr. 3 (2005): 455–69; und: D. L. Trudeau, »Applicability of Brain Wave Biofeedback to Substance Use Disorder in Adolescents«, Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America 14, Nr. 1 (Januar 2005): 125–36.
28. E. G. Peniston, »EMG Biofeedback-Assisted Desensitization Treatment for Vietnam Combat Veterans Post-traumatic Stress Disorder«, Clinical Biofeedback and Health 9 (1986): 35–41.
29. Eugene G. Peniston & Paul J. Kulkosky, »Alpha-Theta Brainwave Neurofeedback for Vietnam Veterans with Combat-Related Post-Traumatic Stress Disorder.« Medical Psychotherapy 4, Nr. 1 (1991): 47–60.
30. Über ähnliche Resultate berichtete sieben Jahre später eine andere Gruppe: W. C. Scott et al. , »Effects of an EEG Biofeedback Protocol on a Mixed Substance Abusing Population«, American Journal of Drug and Alcohol Abuse 31, Nr. 3 (2005): 455–69.
31. D. L. Trudeau, T. M. Sokhadze & R. L. Cannon, »Neurofeedback in Alcohol and Drug Dependency«, in: Introduction to Quantitative EEG and Neurofeedback : Advanced Theory and Applications , Hg. T. Budzynski et al. (Amsterdam: Elsevier 1999), S. 241–68; F. D. Arani, R. Rostami & M. Nostratabadi, »Effectiveness of Neurofeedback Training as a Treatment for Opioid-Dependent Patients«, Clinical EEG and Neuroscience 41, Nr. 3 (2010): 170–77; F. Dehghani-Arani, R. Rostami & H. Nadali, »Neurofeedback Training for Opiate Addiction: Improvement of Mental Health and Craving«, Applied Psychophysiology and Biofeedback , 38, Nr. 2 (2013): 133–41; J. Luigjes et al. , »Neuromodulation as an Intervention for Addiction: Overview and Future Prospects«, Tijdschrift voor psychiatrie 55, Nr. 11 (2012): 841–52.
32. S. Othmer, »Remediating PTSD with Neurofeedback«, 11. Oktober 2011, http://hannokirk.com/files/Remediating-PTSD_10-01-11.pdf
33. F. H. Duffy, »The State of EEG Biofeedback Therapy (EEG Operant Conditioning) in 2000: An Editor’s Opinion«, Clinical Electroencephalography 31, Nr. 1 (2000): v–viii.
34. Thomas R. Insel, »Faulty Circuits«, Scientific American 302, Nr. 4 (2010): 44–51.
35. T. Insel, »Transforming Diagnosis«, National Institute of Mental Health, Director’s Blog, 29. April 2013. Siehe: www.nimh.nih.gov/about/director/2013/transforming-diagnosis.shtml
36. Joshua W. Buckholtz & Andreas Meyer-Lindenberg, »Psychopathology and the Human Connectome: Toward a Transdiagnostic Model of Risk For Mental Illness«, Neuron 74, Nr. 4 (2012): 990– 1004.
37. F. Collins, »The Symphony Inside Your Brain«, NIH Director’s Blog, 5. November 2012, siehe: http://directorsblog.nih.gov/2012/11/05/the-symphony-inside-your-brain
20. Die eigene Stimme finden: Gemeinschaftsrhythmen und Theater
1. F. Butterfield, »David Mamet Lends a Hand to Homeless Vietnam Veterans«, New York Times , 10. Oktober 1998. Weitere Informationen über diese neue Notunterkunft sind zu finden unter: www.nechv.org/historyatnechv.html
2. P. Healy, »The Anguish of War for Today’s Soldiers, Explored by Sophocles«, New York Times , 11. November 2009. Mehr zu Doerries’ Projekt siehe unter: www.outsidethewirellc.com/projects/theater-of-war/overview
3. Sara Krulwich, »The Theater of War«, New York Times, 11. November 2009.
4. W. H. McNeill, Keeping Together in Time: Dance and Drill in Human History (Cambridge, MA: Harvard University Press 1997).
5. Plutarch, Lives , Bd. 1 (Digireads.com 2009), 58.
6. M. Z. Seitz, »The Singing Revolution«, New York Times , 14. Dezember 2007.
7. Näheres über Urban Improv siehe: www.urbanimprov.org
8. Die Website des Trauma Center enthält ein vollständiges Urban-Improv -Programm für Schüler der vierten Klasse, das Lehrer benutzen können. Siehe unter: www.traumacenter.org/initiatives/psychosocial.php
9. Weitere Informationen über das Possibility Project siehe: http://the-possibility-project.org /
10. Mehr über Shakespeare in the Courts siehe unter: www.shakespeare.org/education/for-youth/shakespeare-courts
11. C. Kisiel et al. , »Evaluation of a Theater-Based Youth Violence Prevention Program for Elementary School Children«, Journal of School Violence 5, Nr. 2 (2006): 19–36.
12. Die Organisatoren von Urban Improv und des Trauma Center waren Amie Alley, PhD, Margaret Blaustein, PhD, Toby Dewey, MA, Ron Jones, Merle Perkins, Kevin Smith, Faith Soloway und Joseph Spinazzola, PhD.
13. H. Epstein & T. Packer, The Shakespeare & Company Actor Training Experience (Lenox, MA: Plunkett Lake Press 2007); H. Epstein, Tina Packer Builds a Theater (Lenox, MA: Plunkett Lake Press 2010).